În urmă cu cinci luni, majoritatea oamenilor nici nu auziseră de Covid-19. Însă, practic peste noapte, toată atenția s-a îndreptat spre această boală invizibilă, dar mortală. Și a fost firesc să fie așa. În joc erau – și încă sunt – vieți omenești.
Procedând astfel, atenția s-a mutat de la o amenințare mult mai mare și mereu prezentă pentru oameni și pentru planetă: criza climatică și naturală.
Așadar, trebuie ca fiecare dintre noi să-și dubleze eforturile. Pentru că, deși timpul nu este de partea noastră, avem o fereastră de oportunitate în care putem acționa.
De aceea, anunțăm astăzi un nou set de acțiuni și angajamente menite să facă planeta mai sănătoasă:
Photo by Unilever employee, Ina Blatt
Suntem și mai îndrăzneți, așa că putem ajunge și mai departe
Suntem cunoscuți pentru planurile ambițioase pe care ni le stabilim. Luna trecută, am sărbătorit zece ani de la lansarea Planului nostru pentru viață durabilă. Am învățat multe în acești ani despre ce funcționează și ce nu.
Iar anul trecut, am anunțat obiective îndrăznețe pentru menținerea plasticului în economia circulară – unde este reutilizat, reciclat sau transformat în compost – și pentru a-l opri definitiv să ajungă în natură.
Noile noastre angajamente reprezintă pasul următor. Și merg mai departe decât am mers vreodată până acum.
„Cât timp lumea se confruntă cu efectele devastatoare ale pandemiei de Covid-19 și se luptă cu probleme grave de inegalitate”, spune Alan Jope, directorul general al Unilever, „nu ne putem permite să uităm că criza climatică este în continuare o amenințare pentru noi toți. Schimbarea climatică, degradarea naturii, scăderea biodiversității, penuria de apă – toate aceste chestiuni sunt interconectate și trebuie să le abordăm pe toate simultan.”
„Când facem asta, trebuie să admitem că criza climatică nu este numai o urgență de mediu; are și un impact teribil asupra vieții și mijloacelor de trai. Prin urmare, avem responsabilitatea de a ajuta la rezolvarea acestei crize: în calitate de companie și prin acțiunea directă a brandurilor noastre”.
Combaterea situațiilor de urgență climatică
Ne vom menține obiectivele curente, bazate pe știință; asta înseamnă că, până în 2030, operațiunile noastre proprii nu vor mai produce emisii de carbon, iar amprenta de gaze cu efect de seră a produselor noastre va fi redusă la jumătate de-a lungul întregului lor lanț de valoare.
Dată fiind amploarea crizei climatice, ne luăm un angajament suplimentar: zero emisii nete ale tuturor produselor noastre – de la aprovizionarea cu materiale și până la punctele de vânzare – până în 2039. Acest lucru înseamnă cu 11 ani mai devreme decât termenul impus de Acordul de la Paris pentru 2050.
Atingerea acestui obiectiv agresiv de decarbonizare va necesita, de asemenea, un nivel de transparență a lanțului de valoare care astăzi nu există. În drumul nostru către „zero net”, ne ambiționăm să comunicăm amprenta de carbon a fiecărui produs pe care îl vindem.
Photo by Unilever employee, Beatriz Slikta
Ocrotim pădurile noastre
Pentru a rezolva în mod eficient criza climatică, trebuie de asemenea să protejăm ecosistemele bogate în carbon, precum pădurile, turbăriile și pădurile tropicale, care sunt esențiale pentru a atinge obiectivele stabilite prin Acordul de la Paris.
Am fost și suntem lideri în industrie aplicând practici durabile de aprovizionare de peste un deceniu, iar mărfurile noastre legate de păduri sunt certificate ca provenind din surse durabile la standarde recunoscute la nivel global.
Cu toate acestea, credem că pentru a pune capăt defrișărilor, trebuie să ne asumăm provocarea respectării unor standarde și mai înalte. Și ne-am luat angajamentul de a avea un lanț de aprovizionare fără defrișări până în 2023.
De asemenea, vom colabora cu reprezentanți ai industriei, ONG-urilor și autorităților guvernamentale pentru a proteja și alte zone importante cu valoare de conservare mare și rezerve de carbon ridicate – cele care extrag carbonul din atmosferă și îl înmagazinează – care sunt amenințate acum de transformarea în teren arabil. Fără ocrotire, există potențialul unui impact devastator asupra habitatelor naturale.
Photo by Unilever employee, Attaporn Somboon
Regenerarea naturii
Ne propunem de asemenea să ajutăm la regenerarea naturii și la conservarea resurselor naturale ale pământului, pentru generațiile viitoare.
Lucrând timp de mulți ani cu cele mai înalte standarde de agricultură durabilă, am ajutat la protejarea naturii și biodiversității, la stabilizarea epuizării solului și la conservarea calității apei. Cu toate acestea, să protejăm și să conservăm nu este suficient. Trebuie totodată să stimulăm practicile agricole regeneratoare, care pun accentul pe restaurarea sănătății solului, conservarea apei și accesul la aceasta, pe creșterea activă a biodiversității locale și pe regenerarea pădurilor și a altor terenuri cu rezerve de carbon esențiale.
Pentru a face aceste lucru, vom susține o nouă generație de fermieri și mici proprietari agricultori care sunt dedicați protejării și regenerării mediului înconjurător.
Inițiativele pe care le vom lansa includ asigurarea drepturilor legale asupra pământurilor, programe de instruire agronomică, accesul la finanțare și incluziunea financiară, precum și dezvoltarea de practici restauratoare. Această abordare integrată va îmbunătăți mijloacele de trai ale micilor proprietari agricultori.
Introducem și un Cod pentru agricultură regeneratoare pentru toți furnizorii noștri. Acesta va include informații despre practicile agricole care contribuie la reconstruirea resurselor esențiale: solul, apa și biodiversitatea. Așa cum am făcut anterior cu Codul nostru pentru agricultură durabilă, vom pune acest Cod la dispoziția oricărei organizații care-l poate găsi util – cu scopul de a promova schimbarea în întreaga industrie.
Photo by Unilever employee, Per-Alexander Charwat
Ocrotirea și conservarea apei
Ca parte a ambiției noastre de a ocroti și regenera natura, ne vom intensifica eforturile de conservare a apei. Deja 40% din populația planetei este afectată de penuria de apă și peste 2,1 miliarde de persoane consumă apă potabilă care nu este sigură. Securitatea apei va continua să se deterioreze pe măsură ce impactul schimbării climatice asupra calității și disponibilității apei se face simțit în lume.
Vom implementa programe de gestionare a apei pentru comunitățile locale în 100 de locații din zone care întâmpină dificultăți cu apa, până în 2030. Pentru a face acest lucru, vom trage învățăminte din programul Prabhat din India, care se asigură că persoanele din unitățile noastre și din jurul lor continuă să aibă acces la apă pe măsură ce criza climatică se agravează.
Programul propune o abordare comunitară a gestionării apei și urmărește nu doar să ajute fermierii în timpul sezonului recoltei, ci și să rezolve nevoia umană fundamentală de acces la apă sigură și curată.
Ne vom alătura și parteneriatului 2030 Water Resources Group, găzduit de Banca Mondială, pentru a contribui la acțiuni transformatoare și a clădi reziliență în gestionarea apei pe piețe cheie care întâmpină dificultăți cu apa, precum India, Brazilia, Africa de Sud, Vietnam și Indonezia.
Photo by Unilever employee, Amrutash Nanda P
Accelerăm măsurile printr-un nou Fond pentru climă și natură
Pentru a accelera măsurile, brandurile noastre vor investi colectiv suma de 1 miliard de euro într-un nou Fond pentru climă și natură dedicat, pe care îl vor folosi pe parcursul următorilor zece ani în cadrul unor inițiative care ocrotesc planeta și o fac mai sănătoasă. Acestea ar putea include proiecte de restaurare a terenurilor, de reducere a emisiilor de carbon sau de reîmpădurire și reconstruire a habitatelor sălbatice.
Toate acestea se vor baza pe lucrurile grozave pe care le-am făcut până acum. De exemplu, Ben & Jerry's reduce emisiile de gaze cu efect de seră ale fermelor de vaci, Seventh Generation pledează pentru energie curată pentru toți și Knorr susține fermierii să cultive alimente într-un mod mai sustenabil.
„Responsabilitatea noastră colectivă în rezolvarea crizei climatice este să promovăm o reducere absolută a emisiilor de gaze cu efect de seră, nu doar să ne axăm pe compensarea acestora – și avem magnitudinea și determinarea pentru a face asta”, explică Marc Engel, director general al lanțului de aprovizionare la Unilever. „Dar nu este suficient. Dacă ne dorim să avem o planetă sănătoasă pentru mult timp de acum înainte, trebuie să și ocrotim natura: păduri, sol, biodiversitate și ecosisteme acvatice.”
„În majoritatea părților lumii, incluziunea economică și socială a fermierilor și micilor proprietari agricultori în producția agricolă durabilă este singurul și cel mai important factor de promovare a schimbării pentru oprirea defrișărilor, restaurarea pădurilor și măsurile care ajută la regenerarea naturii. În cele din urmă, ei sunt avocații pământului. Trebuie, prin urmare, să-i susținem și să colaborăm cu noile generații de fermieri și mici proprietari agricultori pentru a asigura o schimbare etapizată pentru regenerarea naturii”.
Redăm sănătatea planetei
Reacția globală la Covid-19 ne-a oferit un indiciu despre cum poate arăta transformarea fundamentală. Am văzut ce schimbări dramatice putem face când înțelegem care este miza și când oamenii rezonează cu ceva ce prețuiesc cu adevărat.
Cât timp continuăm să combatem pandemia, trebuie să ne intensificăm și să ne accelerăm eforturile de a rezolva două dintre cele mai mari provocări cu care ne confruntăm astăzi: criza climatică și inegalitatea socială. Și este nevoie de noi toți. Nu doar de guverne, companii și ONG-uri. Dar și de fiecare cetățean.
Dacă vă pasă de dezvoltarea umană și ocrotirea resurselor pământului, trebuie să vă preocupe și o reacție serioasă la schimbarea climatică.
Prin noile noastre angajamente, vrem să facem și mai mult pentru a ajuta la refacerea sănătății naturii. Iar dacă cineva crede că nu este o ambiție care merită osteneala, vrem să-l întrebăm doar atât…
Pe ce planetă vrei să trăiești?