La Unilever, Planul de acțiune în tranziția climatică (PDF 7.98 MB) stabilește măsurile luate pentru atingerea obiectivelor noastre climatice, inclusiv înjumătățirea impactului emisiilor aferente produselor noastre per utilizare de către consumator până în 2030 comparativ cu valoarea inițială din 2010, și atingerea emisiilor nete zero de-a lungul lanțului valoric al companiei până în 2039.
Într-o serie de interviuri am evidențiat persoanele care contribuie la implementarea planului de acțiune și generarea unei schimbări.
Directorul de Logistică, Sundarrajan Bhyravan, contribuie la gestionarea transporturilor globale maritime și aeriene ale Unilever. De la turnul de control virtual ce ne permite să monitorizăm emisiile mijloacelor de transport în timp real până la activitatea desfășurată împreună cu partenerii și factorii de decizie politică pentru a realiza o schimbare a sistemului la scară mai largă, acesta explică activitatea desfășurată de Unilever pentru creșterea sustenabilității transporturilor companiei.
Ce implică funcția dvs.?
O mare parte din funcția mea implică proiectarea și execuția rețelei maritime internaționale de logistică Unilever. Mutăm aproximativ 150.000 de containere pe an, așadar oricând există circa 10.000 de containere pe mare. Trebuie să analizăm executarea acestor transporturi - există întârzieri? Cum ne descurcăm cu costurile? Îmbunătățim eficiența? Aici ne concentrăm pe aspectele zilnice ale costului și serviciilor și asupra modului în care urmărim totul.
Lucrez și la Turnul de control oceanic virtual, pe care l-am lansat în 2021. Acesta este un sistem gestionat la nivel central ce ancorează și execută toate mișcările noastre în spațiul oceanic și aerian. Ne conduce către un model unde un furnizor principal de logistică utilizează un sistem centralizat pentru a gestiona toate mișcările noastre globale.
În ultimul rând, gestionez logistica noastră de decarbonizare oceanică. Stabilim unde ne aflăm în ceea ce privește emisiile din ocean în prezent și modul în care ne putem reduce impactul asupra climei. Măsurile noastre inițiale s-au concentrat pe creșterea eficienței, reducerea numărului de containere pe care le folosim și reducerea necesităților de energie și timpul de așteptare pentru acele containere. Dincolo de acest lucru, ne vom concentra asupra transformării, explorând vasele și combustibilii de ultimă generație.
De ce este important să gestionăm emisiile navale?
Dacă am măsura totalul emisiilor din oceanele globale, acesta reprezintă echivalentul emisiilor produse de a șasea cea mai mare țară ca suprafață – Germania. De asemenea, industria transporturilor acționează mai greu când vine vorba despre activismul climatic - nu existau standarde privind emisiile de carburant până la finalul anului 2019, când Organizația Maritimă Internațională a impus limite asupra utilizării sulfului. Așadar, această industrie are destul de recuperat.
În cazul Unilever, transportul maritim reprezintă un procent foarte mic din emisiile logistice, ce echivalează, la rândul lor, cu 3% din totalul emisiilor noastre. Dar schimbările climatice reprezintă o problemă pentru noi toți și, dacă aceste companii mari, ca noi, deținătoare de încărcături și transportatoare, nu acționează primele, cine o va face?
Ce măsuri practice întreprindem pentru a ne reduce emisiile navale?
Obiectivul nostru este să scădem emisiile navale cu 40% până în 2029 comparativ cu valoarea inițială din 2020 și apoi să ajungem la zero emisii nete până în 2039. Așa cum am spus, eficiența este câștigătoare - care este tipul optim de container? Cum ne putem asigura că acestea sunt pline atunci când se deplasează? Cum putem diminua distanța pe care se deplasează? Ulterior, este important să ne asigurăm că folosim vasele corecte.
Măsurăm emisiile trasportatorilor la nivelul coridoarelor comerciale și am început să utilizăm eficiența din punct de vedere al emisiilor ca pe un criteriu de numire a transportatorilor în timpul licitațiilor.
Acestea sunt instrumentele cele mai la îndemână și ne vor ajuta să atingem obiectivul de 40%, dar nu ne vor duce la zero net până în 2039. Din acest motiv explorăm și vase de ultimă generație și carburanți alternativi. Dar industria transporturilor ezită în această privință. De exemplu, doar unii transportatori au optat pentru pași progresivi în utilizarea biocarburanților, o sursă de energie din materie vie; mai bună decât petrolul dar nu este suficient de eficientă în mod independent, chiar și atunci când este obținută în mod sustenabil de pe piețele locale. Așadar o considerăm o soluție provizorie.
Ați transportatori au ales să treacă brusc la emisii zero, deci lucrează cu soluții pe bază de metanol, amoniac și hidrogen. Dar toate acestea sunt tehnologii aflate în plină evoluție și nu s-a stabilit nimic scalabil deocamdată.
De asemenea trebuie să se țină cont și de producția în amonte a acestor carburanți. Lucrăm la un model complet „de la sursă la navă”, așadar dacă un carburant este considerat curat, unde este produs și cum? Ce emisii sunt generate în acest proces? În prezent nu există suficientă claritate privind carburanții ce generează zero emisii, dar vor avea loc mai multe teste la nivelul industriei în următorii ani și le vom monitoriza îndeaproape.
Cum ne ajută turnul de control oceanic virtual să reducem emisiile și costurile?
Turnul nostru de control oceanic virtual se conectează direct la transportatorii oceanici, furnizorii de date prin satelit ce urmăresc și monitorizează transporturile și la companiile ce oferă informații referitoare la amenințările și riscurile externe, alcătuind o infrastructură digitală ce ne permite să ne monitorizăm transporturile în timp real. La lansarea sa în 2021, am utilizat sistemul pentru a seta notificări automate care să informeze referitor la provocări și întârzieri, economisind astfel timpul angajaților și îmbunătățind productivitatea. Apoi, în 2022, am început să utilizăm sistemul pentru a efectua măsurători de CO2 în timp real.
Știm ce vas se folosește la fiecare transport, știm distanța pe care a parcurs-o și știm ce tip de container utilizăm, împreună cu emisia per unitate a transportatoarelor. Așadar, de îndată ce containerul își încheie călătoria, emisiile sunt calculate automat și introduse în sistemul nostru de monitorizare. Putem împărți aceste date în funcție de banda de transport, transportator, piață, importatori, pentru a constata zonele în care suntem eficienți și zonele în care nu suntem. Acesta oferă vizibilitate emisiilor noastre în mod detaliat, ajutându-ne să înțelegem în ce puncte este necesar să acționăm.
Am descoperit că nu ne umpleam eficient containerele. Turnul ne-a ajutat să gestionăm atât emisiile cât și eficiența, printr-un sistem de alertare automată, semnalând cazurile în care capacitatea era de sub 60% și oferind date privind impactul financiar și cel asupra emisiilor de CO2 a acestui fapt, astfel convingându-ne să găsim soluții.
Până acum, sistemul turnului de control virtual ne-a ajutat să economisim 25% din cheltuieli. Ne-a ajutat și să reducem emisiile generate de transporturi cu aproximativ 15% în 2022. În prezent culegem date privind temperatura mării pentru a optimiza utilizarea containerelor cu temperatură controlată și analizăm eficiența rutelor - utilizând datele colectate pentru a testa și dovedi diverse ipoteze.
Cum ne folosim influența pentru a face presiuni în sensul unei schimbări de amploare a sistemului?
Suntem membri ai Cargo Owners for Zero Emission Vessels (Rețeaua proprietarilor de încărcături pentru vase cu emisii zero) (coZEV). Această rețea aduce laolaltă mai mulți transportatori ce s-au angajat să achiziționeze doar servicii de transport maritim ce funcționează cu carburanți ce produc emisii zero de dioxid de carbon, scalabili până în 2040, pentru a putea discuta despre ce se întâmplă la nivelul industriei, ce putem face în propria sfeă și cum putem influența politica la nivel larg.
Atunci când legiuitorii au fost de acord cu prima condiție privind carburantul ecologic pentru transport naval în 2022, am fost una dintre cele 50 de organizații din industrie care a solicitat UE să ridice procentul de conversie cu hidrogen pentru transporturi de la 2% la minim 6% până în 2035. Ținem legătura și cu Forumul Maritim Global ce analizează politicile și angajamentul public și cu grupurile de lucru ale Institutului Aspen în domeniul decarbonizării sectorului maritim.
Aici jucăm un rol important, în calitate de proprietar de încărcături. Un transportator de talia noastră, ce privește obiectiv măsurile ce pot asigura binele planetei, susține inițiativele corecte prin intermediul parteneriatelor noastre pe termen lung cu furnizorii și al propriului angajament față de politicile publice va demonstra că privim decarbonizarea cu seriozitate.
Așadar, chiar dacă Unilever este doar o picătură în ocean, picătura noastră contează pentru că poate genera schimbare. Unul dintre citatele mele preferate este din Gandhi - „fii schimbarea pe care vrei să o vezi”. Industria transporturilor poate părea complexă dar, în opinia mea, alături de alte companii mari trebuie să încercăm să facem o schimbare acționând în privința a ceea ce putem controla, transmițând un semnal de cerere pentru combustibil mai ecologic. Schimbarea poate avea loc încet și este posibil să înregistrăm câteva eșecuri dar, dacă vom continua, vom ajunge unde avem nevoie să fim.