Legea UE privind IA[a] este prima lege cuprinzătoare privind IA la nivel mondial menită să gestioneze riscurile utilizării IA și este considerată în mare măsură a deveni schema altor reglementări similare pentru IA ce vor fi dezvoltate în lume.
Dar la Unilever, utilizarea responsabilă a IA a fost o prioritate de mulți ani, așa cum explică Andy Hill, Responsabil principal cu datele și Christine Lee, Responsabil principal cu confidențialitatea.
Asigurare de la un capăt la altul: modul inteligent de a lucra cu IA
Aventura asigurării IA la Unilever a început în 2019 când, pe măsură ce dezbaterea globală privind transparența și confidențialitatea sistemelor digitale a început să se încingă, compania a început să-și revizuiască practicile privind datele și etica IA.
În 2021, Unilever și-a întărit principiile operaționale pentru a se dedica utilizării responsabile, etice și corecte a datelor. De-a lungul anilor următori, am început să ne dezvoltăm procesul de asigurare a IA, sporindu-l pentru a se adapta exploziei IA generative. Acum a devenit parte a modului nostru de operare.
„Conformitatea cu reglementările este o componentă cheie a cadrului nostru privind IA responsabil și monitorizăm activ și abordăm dezvoltările juridice viitoare care pot afecta Unilever”, explică Christine Lee, Responsabil principal cu confidențialitatea.
Pentru asigurarea conformității cu reglementările, noile proiecte potențiale care folosesc sisteme IA la Unilever sunt evaluate de o echipă interdisciplinară de experți în domeniu, inclusiv de partenerii noștri de la Holistic AI. Aceștia analizează necesitățile proiectului, gestionează riscurile și sugerează îmbunătățiri sau strategii de control ce pot fi necesare înainte de implementare, precum și eventuala monitorizare continuă.
Acest sistem de triaj este susținut în continuare de Principiile responsabile privind IA din cadrul Unilever, care reafirmă hotărârea noastră de a implementa și utiliza tehnologiile IA conform cu Codul Principiilor de Operare al Unilever, cu cerințele legale și de reglementare și cu standardele ONU.
Identificăm potențialul utilizării IA pentru creșterea productivității, creativității și dezvoltării în cadrul Unilever.
Andy Hill, Responsabil principal cu datele
Gestionarea intensă a riscurilor
Acest proces este acum integrat total în organizație, echipa atingând recent reperul de 150 de „proiecte asigurate”.
„Obținerea dovezilor funcționalității practice a ideilor, folosind sisteme IA, printr-un proces minuțios de asigurare într-o etapă timpurie ne dă posibilitatea de a fi mai inovatori și de a implementa integral și mai rapid sisteme IA fiabile”, a declarat Andy Hill, Responsabil principal cu datele.
Cu peste 500 de sisteme IA active la nivel mondial, variind între cercetare și dezvoltare susținută de IA, care permite cicluri de inovare mai rapidă, și până la controlul stocurilor activat de aparate și experiențe ale consumatorilor susținute de IA în domeniul de marketing, existența unui cadru privind IA responsabil care să reglementeze dezvoltarea, implementarea și utilizarea IA este critică din punct de vedere operațional pentru Unilever.
„Identificăm potențialul utilizării IA pentru creșterea productivității, creativității și dezvoltării în cadrul Unilever”, a adăugat Andy.
„Odată cu dezvoltarea, susținem echipele prin învățare, adoptarea sporită a deciziilor și noi experiențe. Și prin crearea de sisteme autonome, considerăm că IA poate spori productivitatea în cadrul companiei noastre”.
„Pe măsură ce implementarea acestor sisteme se va dezvolta, nu putem subestima importanța funcționării lor într-un mod responsabil”.
Menținem ritmul într-un domeniul cu dezvoltare rapidă
Vizibilitatea totală a gamei IA a Unilever ne dă posibilitatea de a controla eficient riscurile și de a ține ritmul mai ușor cu noile cadre legale globale precum Legea UE privind IA și cu Decretul Casei Albe privind IA în SUA.
„Deși Unilever a dezvoltat măsuri de protecție juridice și etice pentru IA, riscuri precum cele legate de drepturile de proprietate intelectuală, confidențialitatea datelor, transparență și subiectivitatea IA pot exista în continuare, deoarece cadrele legale pot rămâne în urma tehnologiei care se dezvoltă rapid”, explică Christine.
Vigilența permanentă și procesele scalabile care se pot adapta reglementărilor în curs de dezvoltare este calea cea mai eficientă de asigurare a conformității în acest peisaj aflat în mișcare rapidă, iar aici sistemul de asigurare IA al Unilever se găsește într-o lumină favorabilă.
„Pe măsură ce cererea de sisteme, tehnologie și capacități IA continuă să crească, ne așteptăm ca reglementările să evolueze deoarece țări diferite discută propriile abordări de control al IA”, spune Andy.
„Ne vom asigura în continuare că Unilever rămâne la curent cu prevederile legale care ne afectează compania și mărcile, de la deținerea drepturilor de autor în materialele generate de IA, până la legislația privind confidențialitatea datelor și reglementările de publicitate”.
„Sunt foarte fericit că pot vedea unde ne poate duce integrarea inovației în domeniul digital și cele mai noi tehnologii, dar trebuie și să ne asigurăm că datele noastre sunt bine gestionate și că ori de câte ori Unilever folosește IA, o face într-un mod eficient și responsabil”, a adăugat el.