Termenii precum "virtual", "wireless" sau "cloud", care descriu modul în care accesăm sau folosim internetul, pot da impresia că acesta nu există fizic.
Cu toate acestea, infrastructura care îl alimentează, site-urile web pe care le găzduiește și datele pe care le generează sunt toate alimentate cu energie electrică. Iar atunci când aceasta este generată prin arderea combustibililor fosili, are un impact semnificativ asupra mediului.
Măsurarea amprentei de carbon a mediului digital
Cercetătorii Universității din Lancaster estimează că sectorul tehnologiei informației și comunicațiilor (TIC) este responsabil pentru aproximativ 2,1 - 3,9% din emisiile globale, o cifră care pune amprenta sa de carbon la același nivel cu cea a industriei aviatice mondiale.
Pentru a înțelege impactul emisiilor digitale de dioxid de carbon generate de website-urile Unilever, am studiat paginile Unilever.com pentru a afla ce măsuri putem lua.
Iată cinci modalități prin care ne asigurăm că website-urile noastre sunt cât mai sustenabile și mai accesibile posibil.
- 1. Green hosting
Toate website-urile Unilever se află pe Netlify, care utilizează Google Cloud și Amazon Web Services ca furnizori de cloud. Google Cloud este un furnizor de găzduire web complet ecologic. Acest lucru înseamnă că energia cu care funcționează centrele lor de date și care găzduiește site-urile noastre este generată din surse curate și sustenabile, cum ar fi energia eoliană, solară sau hidroelectrică. Amazon Web Services intenționează să utilizeze 100% energie regenerabilă până în 2025.
- 2. Reducerea încărcării energetice a imaginilor noastre
Imaginile sunt cel mai popular tip de resursă de pe internet. Acestea sunt, de asemenea, cele mai mari din punct de vedere al consumului de date și de energie. Pentru a reduce această încărcare, salvăm imaginile în WebP în locul unor formate mai vechi, cum ar fi JPEG și PNG. Acest lucru permite ca imaginile să fie comprimate în fișiere de dimensiuni mai mici, care utilizează cu până la 30% mai puține date decât un JPEG, fără a pierde din calitatea imaginii.
- 3. Vizualizarea în "modul întunecat" de economisire a energiei
În bara de căutare prezentă pe Unilever.com, este disponibil un buton numit "Temă". Acesta oferă vizitatorilor opțiunea de a vizualiza site-ul în modul întunecat - economisind până la 42% din energia ecranului atunci când site-ul este vizualizat pe un ecran OLED, pe care îl folosesc majoritatea telefoanelor mobile, deoarece utilizează mai puține date și se încarcă mai repede. Modul întunecat ajuta la îmbunătățirea accesibilității, deoarece creează mai puțină presiune asupra ochilor.
- 4. Adăugarea unui buton de redare/pauză la videoclipuri
Am adăugat un buton de redare/pauză pentru toate videoclipurile noastre. Anumite videoclipuri în continuare porneasc automat, consumând energie. Vom continua să căutăm modalități de optimizare a conținutului video și, acolo unde este posibil, ne propunem să înlocuim videoclipurile cu animații, ilustrații și imagini statice.
- 5. Design eco-friendly
Cu cât o pagină web este mai complexă, cu atât este nevoie de mai multă energie pentru trimiterea și procesarea datelor. Ne asigurăm că toți designerii, dezvoltatorii și managerii de produs lucrează la un buget țintă de 1,5 megabytes pentru fiecare pagină (media globală este de 2,4 megabytes). Acest lucru face paginile mai accesibile și urmărește să se asigure că fiecare activ adaugă valoare experienței utilizatorului.
Un pas în direcția corectă
Chiar dacă nu putem vedea sau calcula cu ușurință amprenta pe care spațiul cibernetic o lasă asupra mediului nostru fizic, impactul este real. Transformarea website-urile noastre, pentru a fi mai eficiente din punct de vedere al amprentei de carbon este ceva pentru care planeta și vizitatorii site-ului ne vor mulțumi.